ini adik saya bah

ini adik saya bah
ajim

Friday, October 31, 2008

Jenis-Jenis gaya bahasa

Tahukah anda apabila melibatkan diri dalam dunia 'BERSAHABAT' terdapat beberapa gaya bahasa yang perlu difahami, sebagai contohnya:

Situasi 1

Kamu hendak mengajak sahabat kamu untuk makan bersama kamu,bila dia menjawab:

"Ehh...boleh,apa pula tak boleh" = dia sangat2 nak temankan anda tapi jika dia menjawab;

"Emm..Insyallah, tengok dulu lah erk..saya tak janji" = dia kurang ada perasaan nak temankan kamu.

Jadi kamu sebagai sahabat patut sedar dan jangan memaksa. Jangan merajuk. Dah terang-terangan dia cakap tak janji so jangan mengharap k..hormat sikit sahabat tu.


Situasi 2

Kamu penat dan penat dan penat. Sahabat anda datang menemui anda yang terbaring dalam bilik dan bercerita mengenai masalahnya. Mungkin kamu tak larat dengar masalah dia kan...so kamu boleh guna kan gaya bahasa ni:

"Saya pun ada masalah lah, kamu tak nampak ker saya ni penat, kesianlah cikit.."

kalau dia tak faham2 jugak kamu boleh gunakan ayat paling bertapis:

"Ko balik dulu, besok ko datang balik k,jan lupa ambik no dulu"



Situasi 3

Kamu tidak dapat menghadirkan diri ke class kerna kamu bermasalah betulll...so,kamu teringin nak tahu apa yg diajar oleh pensyarah atau cikgu ker siapa2 lah yang berkenaan semasa dlm class. Tapi jika ada sahabat kamu berkata:

"Emm...ntahlah,aku pun tak faham sangat apa yang dia terangkan"

bermaksud dia kurang berminat nak xplan kat ko...FAHAM TAK!!!! ko tak caya ker...aku cakap betul ni...dia tu kedekut ilmu orang cakap...


so faham2lah yer korang...

2 comments:

Rye said...

hhahahahaha

meng0ng~

Aina said...

pedasssssssssssssss


bagi siapa yang makan cili